Tienminutengesprek
Toen zoon 1 voor het eerst naar school ging, voelde dat
ongeveer als parachutespringen met mijn ogen dicht. Geen idee wat er gaat
gebeuren en hopen dat het goedkomt.
Het meest verbijsterende onderdeel vond ik eigenlijk niet
het wegbrengen (dat had ik aan manlief uitbesteed), maar het ophalen. En de
nonchalance waarmee dat ging. Als moeder van een kind dat nooit naar de
kinderopvang of een peuterspeelzaal geweest is, was ik gewend om nogal precies
te weten wat zoon 1 zoal uitvrat op een dag. De enkele keer dat hij een dagje
bij opa en oma of een vriendin had doorgebracht, kreeg ik bij terugkomst een
redelijk gedetailleerd verslag van wat er die dag gebeurd was.
Nu stond ik daar op het plein mijn kind te zoeken tussen
heel die wriemelende kluwen kleuters die naar buiten stroomde en het enige wat
ik hoorde (nadat ik ernaar gevraagd had), was dat het ‘wel goed gegaan was.’ Een
vrij summiere hoeveelheid tekst om een bezorgde hoogzwangere door hormonen
bevangen moeder te troosten, vond ik.
Van zoon 1 zelf werd ik niet speciaal erg veel wijzer. ‘Hoe
was het vandaag op school?’ ‘Wel leuk.’ ‘Wat heb je gedaan?’ ‘Weet ik niet meer’.
Zeer verhelderend. Zijn eerste schooldag had duidelijk indruk gemaakt.
Dit ging zo een paar maanden door waarin manlief en ik in onzekerheid
verkeerden over wat zich nu daadwerkelijk achter de schooldeuren gebeurde met
zoon 1 en zijn 30 klasgenoten.
Gelukkig gloorde er uiteindelijk enige hoop aan de horizon
dat we meer te weten zouden komen over het wel en wee van zoon 1 op school,
want ten langen leste werden we uitgenodigd voor ons allereerste tienminutengesprek. Als uiteraard zeer
Betrokken Ouders meldden wij ons getweeën bij deze eerste date met de juf.
Manlief relaxed als altijd. Ik met min of meer hetzelfde gevoel in mijn maag
als aan tafel bij de examinator van het CBR op het moment dat hij de uitslag
van mijn rijexamen meedeelde. Dat gevoel kan ik nog goed terughalen, want ik
heb er drie keer gezeten.
Alleen nu werd niet mijn rijvaardigheid aan een oordeel
onderworpen, maar mijn bekwaamheid als opvoeder. En de bekwaamheid van zoon 1
om te functioneren binnen het schoolsysteem uiteraard. Reuzespannend vond ik
het: was de juf tevreden?
Inmiddels heb ik al iets meer tienminutengesprekervaring
opgedaan. Zeker nu ook zoon 2 naar school gaat. Manlief en ik zijn tegenwoordig
ook iets minder Betrokken Ouders. We gaan niet meer gezamenlijk maar bij
toerbeurt bij juf op audiëntie.
Maar de spanning blijft er toch. Gaat het goed? Draaien ze
lekker mee? Gedragen ze zich? Hebben ze plezier? Ontwikkelen ze zich goed?
Veel gaat goed. Sommige dingen uitzonderlijk goed. Maar
evengoed zijn er weleens zorgen. Vaak is er geen kant en klare oplossing. Wat
is het dan een feest om een juf te treffen die oprecht het goede zoekt voor je
kind. Die het vertikt om een kind weg te zetten als ‘lastig’, maar kijkt naar
wat het nodig heeft en de schijnwerper op zijn talenten zet.
Maar het mooiste vind ik toch de manier waarop de school
waar de kinderen tegenwoordig zitten het gesprek afsluit. ‘Zullen we bidden?’
vraagt de juf aan het einde van het gesprek. En dan bidt ze voor het kind over
wie we spraken. Ze vraagt of God hem wil helpen bij de dingen die hij moeilijk
vindt en tegenvallen. En ze dankt. Voor de talenten die hij heeft. Voor wie hij
is. Voor alles wat al zo goed gaat.
Een ontroerend mooie manier om zijn Vader bij het
tienminutengesprek te betrekken. De meest Betrokken Ouder die er is.
Reacties
Een reactie posten